سوآپ

ترکمنستان در سه دولت، آنهم در اوج سرمای زیاد، اقدام به قطع گاز به سمت ایران کرده است.

به گزارش راه اترک، همسایه خوب بهتر از برادر است و همسایه بد، بدتر از دشمن می شود.

سیاست کشور ترکمنستان در اوج سرمای فعلی بر قطع گاز به سمت همسایه منتهی می شود.

این سیاست به شکلی تاریخی بوده و نشان می دهد که مسئولان این کشور وقتی سرمای هوا زیاد می شود به فکر فشار به همسایه می شوند.

در سال 1386 و همزمان با دولت احمدی نژاد یک بار و در اوج سرمای آن زمان، ترکمنستان اقدام به قطع گاز به سمت ایران و درخواست گران کردن قیمت می کند.

در سال 1395 هم مقامات دولت ترکمنستان اقدام به قطع گاز به سمت ایران و آنهم در زمستان می کنند.

و حالا در سال 1401 و درحالی که سرمای زیادی در منطقه حاکم است، دوباره مقامات ترکمنستان اقدام به قطع گاز به سمت همسایه خود یعنی جمهوری اسلامی ایران می کنند!
این در حالی است که مقامات ترکمنستان در مذاکرات با استقبال زیاد از سواپ گازی بین خود و جمهوری اسلامی خبر می دهند ولی در اوج سرما اقدام گاز را به سمت کشورمان قطع می کنند.
سیر تاریخی این پروسه نشان می دهد که در شرایط ویژه جوی این اتفاق روی می دهد و در بیشتر موارد هم موضوع کمبود گاز در ترکمنستان نبوده (مانند دو مرتبطه اول در سالهای 86 و 95) است و بیشتر مسائل مالی بوده که البته بررسی تحلیل گران حکایت از نفوذ جریان صهیونیستی در این اتفاقات خبر می دهد.
جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف و در دوره های سختی به همسایگانش کمکهای زیادی کرده که می توان به ارسال آرد رایگان در زمان سختی همین ترکمنستان در دولت مرحوم آیت ا... رفسنجانی اشاره کرد.

ظریفی می گفت: این روزها خواهد گذشت و روسیاهی به زغال خواهد ماند.
انتهای پیام/رضا، شهروندی از گلستان

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید