posssst

از منظر قرآن و سنّت ائمه طاهرین علیهم السلام ،اساسی ترين ويژگي کساني که در نظام الهی و دينی ، به هر منصب و مقامی نائل‏ مي‏شوند، تعهد و تخصص است.

حمید رضا شیخ ویسی، معاون دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت ارشاد

در سیره اهل‌بیت علیهم السلام به دو ويژگی و وصف اساسی صاحبان مناصب در نظام مديريتی اسلام، يعنی تعهّدو تخصّص تأکيد بيشتری شده است.
اين دو، جامع اوصاف ديگر بوده و هرگاه صاحب منصبان نظام‏ اسلامی از اين دو ويژگی به مفهوم حقيقی‏ اش برخوردار باشند، زمينه رشد همه جانبه‏ خود و جامعه را فراهم خواهند ساخت.
در نظام مديريتی اسلام، مناصبی که به کارگزاران حکومتی واگذار مي‏گردد بر مبناي لياقتی است که آنان در ايفاء مسئوليت خويش از آن برخوردار مي‏باشند.
پذيرش مسئوليت در نظام اسلامی بدان معناست که انسان در پرتو آن قادر است از عهده حفظ امانت سنگينی که به او سپرده شده است برآيد وحقّ آن را آن‏گونه که شايسته است ادا کند.
بديهی است تنها با رعايت اين موازين در انتخاب مسئولين،جامعه اسلامی قادر خواهد بود به رشد همه جانبه دست يافته و به اهداف‏ عالی‏ نائل گردد.
هدف ما در این مجال اندک بيان ويژگي‏هاي عمومی کارگزاران در نظام مديريتی اسلام است.
 از منظر قرآن و سنّت ائمه طاهرین علیهم السلام ،اساسی ترين ويژگي کساني که در نظام الهی و دينی ، به هر منصب و مقامی نائل‏ مي‏شوند دو امر است
تعهّد و تخصّص
اين دو وصف در تمامي رده‏ های مديريتی ضروری بوده و فقدان هر يک، جامعه را در معرض بحران و حوادث تلخ‏ قرار خواهد داد. از اين‏ رو در ابتدا به تبيين اين دو ويژگی از منظر قرآن وسیره عترت طاهره پرداخته و آنگاه به ساير ويژگي‏ها که تمام يا غالب آنها به اين دو وصف‏ برمي‏گردد اشاره‏ ای مي‏کنيم:
1. تعهّد
اولين ويژگی کارگزاران در نظام اسلامي آن است که مسئوليت واگذار شده به‏ خويش را عهدی الهی دانسته و به آن ميثاق تا آخرين لحظه اتمام‏ مأموريت‏ شان پايبند باشند.
در اينجا برخي از آيات و روايات که تاکید بر لزوم تعهّد و نگرش ميثاق‏ گونه دارد بيان مي‏کنيم:
وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْؤولاً. (اسراء: 34)
وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا. (بقره:  177)
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ. (مؤمنون: 8 - 1)
دقت در اين آيات و نظائر آن بیانگر آن‏ست که پذيرش هر نوع عهد وپيمانی، انسان متعهد را وامدار خود نموده و براساس (ان العهد کان مسئولاً) مي‏بايست خود را جهت پاسخگويی در برابرخداوند آماده کند.
در تطبيق آيات فوق بر لزوم تعهّد در کارگزاران نظام اسلامی بايد اشاره نمود: از آنجا که مديران و کارمندان، پذيرای مسئوليتی در نظام اسلامی گرديده‏ اند در حقيقت متعهد شده‏ اند که مسئوليت خويش را به گونه کامل و تمام انجام‏ خواهند داد.
اينان مي‏بايست پيوسته مراقب ميثاق خويش با مردم بوده وکم‏ترين بي‏ توجهی بدان، آنان را در معرض ورود به جرگه پيمان‏ شکنان به عهد الهی قرار خواهد داد:
وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ‏ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ. (رعد: 25)
چون هدف نظام اسلامی تعالی بشر در ابعاد مختلف مادی و معنوی است وکارگزاران خود را متعهد به انجام فرامين الهی مي‏دانند. از اين‏ رو هر نوع تخلّف‏ آنان از مسئوليت‏ های واگذار شده، نوعي نقض عهد به حريم الهی خواهد بود.
نظير آيات مذکور آياتی است که در آنها لزوم اداء امانت و اجتناب از خيانت‏ نسبت به آن اشاره شده است:
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَي أَهْلِهَا. (نساء: 58)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَتَخُونُوا اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ. (انفال: 2)
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ. (معارج: 32)
بنابراين قبول پُست و مقام در نظام اسلامي به معناي پذيرش امانتی ‏سنگين است که خيانت نسبت به آن انسان را در زمره خائنين به خداوند ورسولش قرار خواهد داد.

ادامه دارد...
#گام_دوم_انقلاب
#مدیران_جوان_و_کارآمد
#دولت_اسلامی
#نسل_تمدن_ساز