shahranmnm3

نماینده مردم شرق گلستان در خصوص آخرین وضعیت کنوانسیون FATF و عملکرد مجلس در این خصوص گفت: فصل الخطاب سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص است و مجلس در مسیر سخنان رهبری عمل می کند.

به گزارش راه اترک، بررسی کنوانسیون FATF در مجلس برای مدت 2 ماه عقب افتاد.

در خصوص اینکه بالاخره مجلس بعد از این 2 ماه در خصوص این کنوانسیون چه خواهد کرد از شهرام کوسه غراوی، نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی سوال کردیم.

شهرام کوسه غراوی در خصوص آخرین وضعیت این کنوانسیون و نحوه عمل مجلس در خصوص آن به خبرنگار راه اترک گفت: فصل الخطاب در این مورد سخنان مقام معظم رهبری است و مجلس در مسیر سخنان مقام معظم رهبری در خصوص این کنوانسیون عمل خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب در 30 خرداد امسال در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص کنوانسیونهای بین المللی مانند FATF فرمودند: «این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز میشود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن میپیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان -به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز میکنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب میکنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش میریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمیکنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.

 [گفته میشود] حالا چه‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه‌ی با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه‌ی با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها میخواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم

انتهای پیام/جامی