jeligzard

کمیساریای حقوق بشر اروپا تصویب قانون برخورد شدید با مردم در فرانسه را خلاف قوانین آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز دانست.

به گزارش راه اترک، چند ماه است که اعتراضات سراسری، در تمام فرانسه آغاز شده و در تمام این مدت هم دولت فرانسه بدون شنیدن صدای معترضان، با تمام شدت لازم با آنها برخورد می کند.

دهها کشته، هزاران زخمی و هزاران نفر هم در زندان و بازداشتهای طولانی مدت گرفتار شده اند.

اما در تازه ترین صورت گرفته در فرانسه، مجلس این کشور هم بر افزایش شدت برخورد با معترضان صحه گذاشت.

خبرگزاری آناتولی در این خصوص نوشت:«مجلس فرانسه پیش نویس قانون صدور مجازات‌های سنگین برای معترضان موسوم به گروه «جلیقه زردها» را پس از رای گیری در مجلس سنا تصویب کرد.

این پیش نویس با 210 رای موافق، 115 رای مخالف و 18 ممتنع به تصویب رسید. دادگاه قانون اساسی فرانسه پیش از اجرایی شدن، این پیش نویس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه تاکید کرد که این پیش نویس آغازی برای اقدامات خودسرانه نیست. وی تصریح کرد که دادگاه قانون اساسی آن را مورد بررسی قرار داده و تمام شبهات از بین خواهد رفت.

مجلس فرانسه پیش نویس صدور حکم یک سال حبس و 15 هزار یورو جریمه برای معترضانی که از ماسک استفاده کرده اند و همچنین ممنوعیت صدور مجوز برای تجمعات خشونت بار را در ماه ژانویه تصویب کرده بود.

پیشتر گفته شد معترضانی که به تجمعات خود ادامه می دهند به 6 ماه حبس و پرداخت 7 هزار و 500 یورو جریمه نقدی محکوم خواهند شد. در متن این پیش نویس آمده است که خسارت مالی وارده از معترضانی که دست به خشونت زده اند اخذ خواهد شد.

دنیا میاتوویچ، کمیساریای حقوق بشر شورای اروپا اعلام کرد که این پیش نویس قانون خلاف اصول آزادی بیان و حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز است.»

برخورد متمایز صورت گرفته سازمانهای حقوق بشری با اتفاقات صورت گرفته در جهان حکایت از فرق گزاری شدید در تصمیم گیریها می باشد.

همین دولت فرانسه در اقدامات مداخله جویانه در امور داخلی ونزوئلا، رئیس جمهور این کشور را برای انجام رفتارهای پلیس این کشور ، شماتت می کند، این درحالی است که فرانسه در تازه ترین اقدام خود، شدیدترین برخورد ها را علیه مردم این کشور تصویب می کند.

برخی از سیاستمداران اروپایی، ادامه حرکتهای اعتراضی در کشورهای اروپایی را تحت عنوان #بهار_اروپایی برشمرده اند و آن را زمینه ساز تغییرات گسترده در اروپا برشمرده اند.

انتهای پیام/رضا جامی