kalazar

بیماری سالک دو نوع دارد که یکی از آنها به نام سالک احشایی کشنده نیز می باشد.

بیماری سالک یکی از بیماریهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد و مراوه تپه نیز به علت دارا بودن شاریط محیطی و هوایی مستعد بروز این بیماری می باشد.

سالک دو نوع اصلی دارد: ضایعات پوستی و کالازار

بیماری کالازار(سالک احشایی) یک بیماری تب دار عفونی انگلی است که عامل آن تک یاخته ای از جنس لیشمانیا می باشد وبیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان Zoonose است.

اولین نشانه های این بیماری در سگ ها لاغری و غیر فعال شدن ، کم شدن موها بخصوص در اطراف چشمها ،ضایعات پوسته دار، زخم ،کشیده شدن پنجه ها و ترشحات چرکی چشم      می باشد.

این بیماری، بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و در صورت مشاهده نشانه های این بیماری در حیوانات خانگی باید بلافاصله مراتب به مراکز بهداشتی و درمانی اطلاع داده شود.

علائم بالینی در بیماری سالک کالاآزار :

  استقرار بیمار ی معمولاً مخفیانه و بدون علائم مشخصی صورت می گیرد و به کند ی پیشرفت می کند . تظاهرات آن با تب نامنظم و مواج تا 40 درجه سانتیگراد و بیقراری ، درد ناحیه طحال ، سرفه و کم شدن وزن بدن ، بزرگی طحال و کبد و در نتیجه بزرگ شدن شکم بیمار ، کم خونی و کم شدن تعداد عناصر سلولهای خونی ( گلبولها ی قرمز ، سفید و پلاکت ها ) ورم صورت و دستها و پاها دیده می شود .

  در مواردی رنگ پوست بیمار برنزه و تیره می شود که برخی دلیل نامگذاری بیماری را به مرض سیاه ( کالاآزار ) بهمین دلیل می دانند و برخی نیز به دلیل مرگ و میر زیاد بر اثر بیماری برا ی پذیرش سایر عفونت ها شده و اگر تشخیص و درمان بموقع انجام نگیرد موجب مرگ بیمار می گردد .

رعایت موارد زیر در جلوگیری از ابتلاء به بیماری سالک موثر می باشد:

1-خشکاندن آبهایی که می توانند محل رشد پشه ها شوند.

2-کنترل حیوانات خانگی مثل سگ.

3- در صورت مشاهده کوچکترین نشانه ها در حیوانات خانگی سرعا مراکز درمانی را مطلع کنیم.

4-مشاهده کوچکترین نشانه از جوش، دمل و ... بای بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه نمود.

5-در مناطق آلوده به خصوص در هنگام خواب، حتما از پشه بند استفاده شود.

هم اکنون درمانها و روشهای کنترل تازه ای به خصوص برای سلک با ضایعات پوستی ایجاد شده که همشهریان عزیزی که زود متوجه آلوده شدن به این بیماری می شوند، باید بلافاصله بعد از مشاهده برای درمان اقدام نمایند.

انتهای پیام/جامی